Welke zaken vallen onder consumentenrecht
Als consument wil je precies weten waar je aan toe bent voordat je iets aanschaft. Niets is namelijk vervelender dan bijvoorbeeld een kapot product ontvangen en er geen oplossing voor krijgen. Ook kan het zijn dat je er niet tevreden mee bent of andere verwachtingen had, waardoor je jezelf wilt herroepen op het consumentenrecht. Dit recht is echter lang niet voor iedereen duidelijk, waardoor veel mensen het al gauw accepteren. Terwijl je veel meer kunt bereiken dan je in eerste instantie gedacht had. Want welke zaken vallen er nou daadwerkelijk onder het consumentenrecht en hoe beroep je jezelf hierop?
De rechten en plichten van partijen
Het consumentenrecht omvat alle rechten die je als consument hebt. Hierbij gaat het om producten of diensten die je aanschaft. Deze rechten gelden vaak naast de algemene voorwaarden die de bedrijven opgesteld hebben. Daarbij gaat het er vooral om dat de relatie tussen de consument en het bedrijf gewaarborgd worden en de consument zich kan beroepen indien een bedrijf zich niet aan de overeenkomst houdt. Je kunt het daarom zien als een extra vorm van bescherming bij jouw aankopen en kan ook voor ondernemers gaan gelden bij het verkopen van producten en diensten.
Dit valt er onder het consumentenrecht
Er zijn een aantal zaken die sowieso terugkomen bij een consumentenovereenkomst. Zo valt bijvoorbeeld de garantie van producten onder het consumentenrecht. Ook het opzeggen of afsluiten van abonnementen, de regels omtrent verkoop bij winkels en webshops, de verzekeringen binnen een reisbranche, de rechten en plichten bij een lening, fraude door leveranciers en het niet geleverd krijgen binnen een bepaald termijn vallen eronder. Het zijn allemaal zaken waar je veel vraagtekens bij kunt krijgen als consument. Vaak wil een bedrijf immers niet goed meewerken en kunnen er geschillen ontstaan.
De fouten moeten hersteld worden
Een specialist kan jou altijd helpen met het consumentenrecht. Zo kun je bijvoorbeeld een specialist van Justius inschakelen. Deze kijkt bijvoorbeeld wat jouw rechten en plichten zijn over jouw online aankopen. Dit zijn de aankopen die vandaag de dag steeds vaker voorkomen en waarbij je als consument een extra onzekerheid krijgt. Want worden de producten wel geleverd en krijg je daarbij ook de producten die je besteld hebt of worden er fouten gemaakt. Je hebt dan een wettelijk retourtermijn van 14 dagen. Daarbij moet de leverancier het altijd oplossen als er fouten zijn gemaakt.
De documentatie goed bijhouden
Mocht je je willen herroepen op het consumentenrecht, dan is het goed om alle documenten te verzamelen. De gehele documentatie kan namelijk aantonen hoeveel jij hebt gedaan om de producten te ontvangen en om alvast naar een oplossing te kijken. Onder deze documenten vallen de contracten, bonnetjes en eventueel ander gemaakte afspraken. Maak daarom geen telefonische afspraken, maar zorg dat alles zwart op wit staat. Je hebt hierdoor altijd voldoende bewijs en kunt ermee naar een jurist stappen indien dit nodig blijkt te zijn. Je kunt er meer mee bereiken dan je dacht en staat daarbij volledig in je recht.