Tips om je bereik op social media te vergroten!
Social media is in enkele jaren tijd zo groot geworden, dat je dit als bedrijf niet meer kunt negeren. Miljoenen mensen maken hier dagelijks gebruik van. En dan ook nog eens van heel veel verschillende kanalen. Denk alleen maar eens aan het bereik van Facebook, Instagram en TikTok. Naast particulieren zien we dat de focus van bedrijven hier ook steeds meer op gaat liggen. Geen wonder, want een groot deel van hun doelgroep is hier aanwezig.
Wanneer social media op de juiste manier wordt ingezet, kan dit al snel tot meer naamsbekendheid leiden. Maar dan moet je natuurlijk wel weten op te vallen. En dat is niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Met jou zijn er namelijk ook genoeg andere bedrijven die inmiddels de potentie van social media marketing hebben ingezien. Maar hoe zorg je er dan voor dat jij opvalt? Hoe vergroot je je bereik op social media? In dit artikel delen we drie tips die je vrijwel direct kunt toepassen.
Post regelmatig
Om zichtbaar te kunnen zijn (en blijven) is het belangrijk dat je regelmatig iets van jezelf laat horen. Hier gaat het algoritme van social media ook goed op. Je kunt voor jezelf een contentkalender maken. Bepaal elke maand al wat je wilt gaan posten en op welke momenten. Zo kun je deze posts ook inplannen en hoef je hier niet telkens bij stil te staan. Probeer de posts ook zoveel mogelijk van elkaar te laten verschillen.
Pak ook regelmatig uit met iets unieks. Laat je bijvoorbeeld bijstaan door sommedia.nl en focus je op videomarketing. Maak ludieke of informatieve video’s om je bereik verder te vergroten. Dit zijn van die posts die het heel goed doen en vaak ook gedeeld worden. Als je dit soort video’s minimaal één keer in de maand plaatst, kan dit een groot effect hebben op je bereik.
Schakel hulp in
Het inschakelen van een marketing communicatie bureau voor het vergroten van je social media bereik is slim om verschillende redenen. Zo hebben ze diepgaande kennis van sociale media-algoritmen en trends, waardoor ze effectieve strategieën kunnen ontwikkelen. Daarnaast besparen ze je tijd en moeite door het beheer van content, analyses en interacties op zich te nemen. Het stelt je in staat om je te concentreren op je kernactiviteiten. Tot slot bieden ze ook creatieve inzichten en optimalisaties om je online aanwezigheid te versterken. Kortom, een marketing communicatie bureau tilt je social media game naar een hoger niveau!
Beantwoord vragen
Het fijne van social media is dat je veel dichter bij je doelgroep staat. Het is een stuk persoonlijker dan wanneer je ze enkel doorverwijst naar je website. Hoewel daar ook genoeg informatie te vinden is, is het vrijwel onmogelijk om echt in contact te komen. Mits natuurlijk het contactformulier wordt ingevuld. Jammer, want vaak hebben lezers juist korte vragen die ze eigenlijk gewoon snel en persoonlijk beantwoord willen hebben. Via social media is dit natuurlijk een stuk makkelijker.
Je zou in ‘Stories’ bijvoorbeeld extra open kunnen staan voor vragen. Er bestaat zelfs de mogelijkheid om een vragenbalkje aan te zetten. De meest gestelde vragen zou je weer voor video content kunnen gebruiken. Zo ben je in staat om dichter tot de doelgroep te komen en dringende vragen snel, eenvoudig en duidelijk te beantwoorden.
Wat ook steeds meer bedrijven doen, is het openen van een livestream. Zo stel je de doelgroep in staat om vragen te stellen en kun je deze ook direct beantwoorden.
Win- of weggeefacties
Mensen zijn altijd wel te porren voor een leuke win- of weggeefactie. Als je iets leuks weggeeft of veel korting geeft, dan zal dit mensen aanspreken en is de kans ook groter dat ze content zullen delen. Dit zorgt snel voor meer bereik.